|
|
|
|
|
Projekt
POKL.04.01.01-00-110/09 |
Podkarpackie Skrzydła – program rozwoju kierunku
lotniczego na Politechnice Rzeszowskiej |
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w
ramach Europejskiego Funduszu Społecznego |
|
Program
realizowany przez
Politechnikę Rzeszowską w ramach:
Priorytetu IV: "Szkolnictwo wyższe i nauka",
Działanie 4.1: "Wzmocnienie i rozwój potencjału
dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów
kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na
wiedzy",
Poddziałanie 4.1.1.: "Wzmocnienie i rozwój potencjału
dydaktycznego uczelni" Programu Operacyjnego: "Kapitał
Ludzki".
Czas realizacji od 01 WRZ 2009 do 31 GRU 2013
|
|
Podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej - przeszkolenie
instruktorów etatowych szkolenia ogólnego FI(A) do poziomu
instruktorów szkolenia do
IR(A) oraz MEP(L)) Programu
„Podkarpackie skrzydła”
Jest to
podwyższenie kwalifikacji instruktorów do poziomu
umożliwiającego szkolenie studentów na najbardziej zaawansowanym
etapie, jakim są loty na samolotach wielosilnikowych i wg
wskazań przyrządów. Przepisy wymagają od kandydata nalotu (loty
doskonalące) w ilości 200 godzin wg wskazań przyrządów w tym 30
godz. na samolotach wielosilnikowych. Nalot taki każdy
instruktor musi wykonać samodzielnie (obecnie instruktorzy
posiadają po ok. 50 godz. wymaganego nalotu). Po zdobyciu nalotu
kandydat przechodzi szkolenie teoretyczne (10 godz.) i
praktyczne: po 5 godz. na samolocie i na symulatorze lotów w
obecności uznanego instruktora, a następnie zdaje egzamin
praktyczny na samolocie przed egzaminatorem wyznaczonym przez
Władzę Lotniczą. Planuje się przeszkolenie 6 instruktorów do
roku 2013.
|
Harmonogram
realizacji |
|
|
|
30.11.2013
W listopadzie 2013 zakończono kształcenie
ostatniego uczestnika szkolenia podnoszącego kwalifikacje w
ramach Zadania 3, tym samym zadanie to zostało zakończone.
Podsumowując loty wykonane w ramach Zadania 3, załogi odwiedziły
ponad 60 lotnisk. Niektóre z lotów dotarły na inny kontynent –
Afryka, lotnisko Melilla (GEML). Przekroczono koło podbiegunowe,
odwiedzając lotnisko Rovaniemi – Finlandia.
|
|
29.09.2013
Kolejny
instruktor ukończył podnoszenie kwalifikacji w ramach Zadania 3
zdając państwowy egzamin na instruktora CRI oraz IRI . |
|
01.08.2013
Instruktorzy Ośrodka Kształcenia Lotniczego w ramach projektu
POKL i realizacji Zadania 3 POKL wykonali przelot po trasie EPRZ
– LKPR – LOWI – LDSP - EPRZ (Rzeszów – Praga – Innsbruck – Split
- Rzeszów). Trasa obfitowała zarówno we wspaniałe widoki (lot
nad Alpami oraz wzdłuż wybrzeża Adriatyku) jak i ciekawe
procedury podejścia (Innsbruck oraz Split). Ponad 10-cio
godzinną trasę, zakończyła kontrola paszportowa na lotnisku EPRZ.
|
|
20.05.2013
W
dniach 17-19.05.2013 dwóch instruktorów pilotów z Ośrodka
Kształcenia Lotniczego w ramach Projektu POKL i realizacji
Zadania 3 POKL odwiedziło Laponię - najbardziej na północ
wysunięty region Skandynawii. W ciągu trzech dni odwiedzili
lotniska w Kownie (Litwa), Helsinkach, Oulu, Turku i Rovaniemi
(Finlandia), Umea (Szwecja) oraz w Gdańsku. Pierwotnie powrót do
Rzeszowa planowany był na 18.05.2013, jednak burzowa pogoda w
rejonie południowego Bałtyku zmusiła pilotów do pozostania w
Turku przez noc i kontynuowania podróży następnego dnia. Tym nie
mniej można by powiedzieć, że był to pierwszy w historii lot
samolotu Politechniki Rzeszowskiej z załogą z OKL zrealizowany
poza koło podbiegunowe.
|
|
19.05.2013
Międzynarodowa wystawa - wszystko dla lotnictwa "Air Fair" w
Bydgoszczy to tradycyjnie miejsce spotkań szerokiego grona ludzi
związanych z branżą. Po raz kolejny w dniach 17-18 maja na
miejscu była obecna reprezentacja OKL PRz gdzie przyleciała i
uczestniczyła w wystawie statycznej z samolotem Piper Seneca V.
Obecność na targach była świetną okazją do promocji uczelni i
kierunków lotniczych na niej wykładanych. Duże zainteresowanie
zwiedzających stanowiskiem Politechniki Rzeszowskiej było okazją
do odpowiedzi na wiele pytań dotyczących uczelni i studiów.
|
|
07.01.2013
W dniu dzisiejszym odbył się pierwszy w tym roku lot treningowy
realizowany w ramach Projektu. Był to lot z Rzeszowa do Świdnika
(na nowe lotnisko w Lublinie (EPLB)) i trwał 1 godzinę 31 minut. |
|
31.12.2012
Przy okazji realizacji Zadania 3 "Podkarpackie
skrzydła", powstała mapa poglądowa
przedstawiająca miejsca, gdzie uczestnicy Projektu wykonywali
loty w ramach podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych.
|
|
31.10.2012
Kolejny instruktor zatrudniony w OKL PRz, ukończył podnoszenie
swoich kwalifikacji lotniczych w ramach realizacji Zadania 3,
zdając państwowy egzamin i uzyskał uprawnienia instruktora w
lotach według wskazań przyrządów na samolotach wielosilnikowych.
Do dnia dzisiejszego 4 instruktorów podniosło swoje kwalifikacje
zawodowe
dzięki uczestnictwu w Projekcie "Podkarpackie
skrzydła". |
|
04.10.2012
W dniu dzisiejszym następny uczestnik Zadania 3 zakończył
egzaminem państwowym realizację Zadania 3 i uzyskał uprawnienia
instruktora w lotach według wskazań przyrządów na samolotach
wielosilnikowych. |
|
20.07.2012
Kolejny instruktor OKL PRz dołączy do grona Beneficjentów
Zadania 3 Projektu "Podkarpackie
skrzydła" realizowanego w OKL PRz. |
|
03.07.2012
W ramach lotów treningowych i zdobywania doświadczenia
lotniczego w lotach IFR na samolocie wielosilnikowym odbył się
lot do odległej Chorwacji. Krótki artykuł autorstwa Marka Sitka
(jednego z uczestników tej wyprawy) można przeczytać
tutaj.
|
|
12.05.2012
Instruktorzy realizujący loty doskonalące w ramach Zadania 3
odwiedzili Toruńskie Lotnicze Targi Edukacji i Pracy –
AviaTor. Instruktorzy w ramach tego lotu prezentowali na
targach Ośrodek Szkolenia Lotniczego, udzielali szczegółowych
informacji o
ofercie szkoleniowej Ośrodka oraz przedstawiali cele i zasady
realizacji Projektu POKL rozdając zainteresowanym osobom foldery
informacyjne o Politechnice Rzeszowskiej i Ośrodku Kształcenia
Lotniczego.
|
|
24.02.2012
Kolejny instruktor etatowy, zatrudniony w OKL PRz, ukończył podnoszenie
swoich kwalifikacji lotniczych w ramach rezlizacji
Zadania 3, zdając państwowy egzamin na instruktora CRI oraz IRI. |
|
18.01.2012
Po przerwie zimowej, trwającej zaledwie kilka dni, wznowiono
realizację Zadania 3.
|
|
23.10.2011
Przedstawiamy wybrane fotografie z realizacji Zadania 3
Projektu POKL w roku 2011.
Wylot do Portoroz
w dniu 22.09.2011:
Wylot do Burgas
w dniu 04.10.2011:
Wylot do
Bronholm w dniu 05.10.2011:
Wylot do Paryża
w dniach 13.10 - 14.10.2011:
|
|
20.10.2011
Realizacja Projektu nabrała tempa. Instruktorzy zaangażowani w
loty treningowe, po zakończeniu szkoleń studentów (zrealizowaniu
założonego dla nich Programu Szkolenia) mogą bardziej skupić się
na lotach treningowych w ramach niniejszego Projektu. Do dzisiaj
wykonano 248 lotów w czasie 245 godzin. Więc do zakończenia
planu na rok bieżący pozostało 55 godzin lotu. |
|
30.09.2011
Do dnia dzisiejszego wykonano w ramach Projektu 200 lotów w
czasie 185 godzin z 300 godzin zaplanowanych na rok 2011.
Instruktorzy w ramach zdobywania doświadczenia wykonują loty w
Polskiej przestrzeni powietrznej na lotniska: EPGD, EPWA, EPWR,
EPPO oraz loty do krajów ościennych między innymi na lotniska:
LZZI, LKPR, LOWW, LJPZ. |
|
30.06.2011
Do dnia dzisiejszego beneficjenci wykonali 103 godziny lotu w
powietrzu podczas realizacji Projektu. Loty odbywają się głównie
w Polskiej przestrzeni powietrznej. Instruktorzy biorący udział
w Projekcie, oprócz wyznaczonych lotów treningowych szkolą
również studentów Politechniki Rzeszowskiej, więc realizacja
Projektu nie idzie "pełną parą". |
|
15.03.2011
Wyznaczono kolejne osoby do realizacji Programu, to jest
zdobywania nalotu celem otrzymania uprawnień instruktora do
szkolenia wg wskazań przyrządów (IRI) na samolotach
wielosilnikowych tłokowych lądowych CRI(SPA)M.
Na rok 2011 przewiduje się wykonanie 300 godzin lotów
treningowych i wyszkolenie co najmniej dwóch instruktorów do
wyżej wymienionych uprawnień. |
|
07.03.2011
Zakończono loty przewidziane na rok 2010, a tym samym jeden z
Instruktorów OKL zaliczył dzisiaj z wynikiem pozytywnym egzamin
praktyczny LKE celem rozszerzenia swoich uprawnień instruktora
do szkolenia wg wskazań przyrządów (IRI) na samolotach
wielosilnikowych tłokowych lądowych CRI(SPA)M. |
|
05.02.2011
Wznowiono realizację Zadania 3. Wznowiono loty doskonalące dla
instruktorów OKL, które były zaplanowane na rok 2010. |
|
30.12.2010
W dniu dzisiejszym podsumowano realizację Zadania 3. W roku 2010
beneficjentami Projektu było 5 instruktorów OKL. wykonano 139
godzin lotu na potrzeby Projektu. Brakującą liczbę (do 150
godzin) wykonamy w przyszłym roku, gdy tylko warunki pogodowe na
to pozwolą. |
|
30.11.2010
Został zakończony kurs teoretyczny na Instruktora na samoloty
wielosilnikowe z załogą jednoosobową CRI(SPA)M oraz kurs
teoretyczny na Instruktora do lotów wg wskazań przyrządów
IRI realizowany w
ramach Zadania 3. Kurs ukończyło 5 instruktorów. |
|
29.11.2010
Został zakończony kurs teoretyczny na Instruktora do lotów wg
wskazań przyrządów IRI(A) realizowany w ramach Zadania 3. |
|
20.11.2010
W dniu dzisiejszym rozpoczęliśmy kursy teoretyczne przewidziane
do zrealizowania w ramach Zadania 3 POKL. Zostały rozpoczęte
szkolenia teoretyczne na uprawnienia: Instruktora na samoloty
wielosilnikowe z załogą jednoosobową CRI(SPA)M oraz Instruktora
do lotów wg wskazań przyrządów IRI(A) |
|
15.11.2010
Trwa realizacja Zadania 3 Projektu POKL. W dniu dzisiejszym
Beneficjenci projektu (a więc kadra instruktorska OKL)
przekroczyła 100 godzin lotu ze 150 godzin zaplanowanych na ten
rok. |
|
23.08.2010
Przedstawiamy kilka wybranych fotografii z realizacji Zadania 3
Projektu POKL.
|
|
28.06.2010
Pierwszy z wyznaczonych instruktorów rozpoczął loty na samolocie wielosilnikowym typu PZL M-20 Mewa. |
|
01.06.2010
Uaktualniono listę instruktorów przewidzianych do szkolenia w
ramach realizacji Zadania 3 Programu "Podkarpackie
skrzydła". |
|
01.04.2010
Wyznaczono grupę instruktorów przewidzianych do szkolenia w
ramach realizacji Zadania 3 Programu "Podkarpackie
skrzydła". |
|
|
|
|
|