Podkarpackie Skrzydła – program rozwoju kierunku
lotniczego na Politechnice Rzeszowskiej
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w
ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Opis projektu
Rozwój kadr
nowoczesnej gospodarki zależy od dostosowania kwalifikacji
pracowników do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Procesy
modernizacyjne i adaptacyjne wymuszają potrzebę ciągłej
aktualizacji, podnoszenia i zmiany kwalifikacji pracowników.
Podnoszenie jakości zasobów ludzkich, szczególnie w dziedzinie
technicznej obsługi ruchu lotniczego jest jednym z ważniejszych
kierunków działania, a zarazem kierunkiem wyróżniających
Politechnikę Rzeszowską na tle kraju. Politechnika Rzeszowska
dysponując Ośrodkiem Kształcenia Lotniczego (OKL) już od ponad
30 lat zajmuje się kształceniem lotniczym. Na specjalności
Pilotaż, kierunku lotnictwo i kosmonautyka kształceni są młodzi
piloci cywilni, a tym samym jest to jedyna państwowa uczelnia w
Polsce, która kształci pilotów komunikacyjnych z tytułem
magistra inżyniera. Wprowadzony, poprzez realizację strategii
bolońskiej, trójstopniowy podział toku studiów wymusza wzajemne
powiązanie programów nauczania realizowanych w ramach kursów:
inżynierskiego i magisterskiego oraz programów szkolenia do
licencji lotniczych oraz wpisywanych uprawnień realizowanych w
Ośrodku Kształcenia Lotniczego.
Kończąc studia I
stopnia „pilotażu” absolwent uzyskuje tytuł inżyniera oraz jest
na etapie szkolenia lotniczego, a po zaliczeniu egzaminu
państwowego, otrzymania licencji pilota samolotowego zawodowego
CPL(A) wraz z uprawnieniem do prowadzenia samolotów
jednosilnikowych lądowych SEP(L). Licencja ta pozwala
absolwentowi na podjęcie pracy zarobkowej jako pilot w
nielicznych przedsiębiorstwach prowadzących usługi lotnicze.
Dalsze podnoszenie swoich kwalifikacji przez absolwenta na
własną rękę wiąże się z ponoszeniem ogromnych wydatków. Również
pracodawcy niechętnie przyjmują pilotów z takimi kwalifikacjami,
gdyż są świadomi tego, iż musieliby ponieść wspomniane koszty
sami. Zatem celowym i możliwym jest kontynuowanie studiów I
stopnia inżynierskich na kursie magisterskim II stopnia.
Studenci studiów magisterskich uczestniczą w dalszym szkoleniu
lotniczym, będącym kontynuacją szkolenia ze studiów
inżynierskich. Efektem szkolenia jest uzyskanie przez absolwenta
poziomu pilota liniowego ATPL(A), wraz z możliwością prowadzenia
samolotów wielosilnikowych MEP(L) oraz latania bez widoczności
ziemi według wskazań przyrządów IR(A). Nadto student przechodzi
przeszkolenie na samoloty z załogą wieloosobową MCC. Uzyskane
uprawnienia pozwalają, po pozytywnym zaliczeniu egzaminów
państwowych, na podjęcie pracy w lotnictwie liniowym w kraju
oraz za granicą u znaczących przewoźników lotniczych, dlatego
niezbędnym jest aktualizacja i wprowadzanie do programu studiów
elementów i treści w jak największym stopniu
przygotowujących absolwentów do potrzeb rynku pracy.
Priorytetową sprawą jest podwyższenie kwalifikacji instruktorów
pracujących w Ośrodku Kształcenia Lotniczego do poziomu
umożliwiającego szkolenie studentów na najbardziej zaawansowanym
etapie, jakim są loty na samolotach wielosilnikowych i wg
wskazań przyrządów IR(A). Niezbędne jest również rozszerzenie i
utrzymanie kadry nowych instruktorów szkolenia samolotowego.
Zgodnie z przepisami lotniczymi maksymalna liczba studentów
przypadająca na jednego instruktora to 8 studentów, co powoduje
konieczność stałej obsady min 8-9 etatów instruktorskich.
Koniecznym jest umożliwienie ciągłego podnoszenia kwalifikacji
kadry, co z jednej strony podniosłoby rangę OKL PRz, który od
lat stawiany jest za wzór wśród organizacji zajmujących się
szkoleniem pilotów, pozytywnie wpłynie na prowadzenie procesu
dydaktycznego, ale też ugruntowi ich pozycję w Ośrodku i
umożliwi awans.
Celem głównym
projektu jest budowa potencjału rozwojowego uczelni w zakresie
kształcenia aeronautycznego poprzez uruchomienie mechanizmów
intensyfikujących proces nauczania i poprawiających jego jakość
a także jego dostosowanie do potrzeb rynku pracy i gosp. opartej
na wiedzy.
Cele
szczegółowe:
1) dostosowanie treści kształcenia do potrzeb rynku pracy i
gospodarki opartej na wiedzy - poprawa jakości oferty
edukacyjnej,
2) przygotowanie kadr o wysokich kwalifikacjach odpowiadających
potrzebom rynku,
3) rozwój kwalifikacji kadry dydaktycznej w celu podniesienia
jakości nauczania,
4) poznanie nowych programów i treści kształcenia oferowanych
przez europejskie kluczowe ośrodki szkoleniowe w zakresie
aeronautyki.
Powyższe cele
zostaną zrealizowane dzięki realizacji projektu i w okresie jego
trwania.