|
|
|
|
|
Projekt
POKL.04.01.01-00-110/09 |
Podkarpackie Skrzydła – program rozwoju kierunku
lotniczego na Politechnice Rzeszowskiej |
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w
ramach Europejskiego Funduszu Społecznego |
|
Działania
|
Zadanie 1.
Zarządzanie i realizacja projektu. |
|
Zadanie 2.
Dostosowanie programu studiów II stopnia na kierunku
"lotnictwo i kosmonautyka" do potrzeb rynku pracy i gospodarki
opartej na wiedzy
Zadanie obejmuje
przygotowanie i realizację programu studiów i treści kształcenia
na dziennych studiach II stopnia specjalność„pilotaż”.
Dostosowanie programu nauczania studentów do wymagań rynku pracy
nastąpi poprzez: włączenie do procesu kształcenia rozwiązań
stosowanych przez wiodące firmy działające na rynku lotniczym,
kształcenie wysoko wyspecjalizowanych specjalistów z dziedziny
pilotażu, przystosowanych i przygotowanych do zdobywania
kolejnych oficjalnie uznawanych uprawnień licencyjnych, nastąpi
podniesienie kwalifikacji nauczycieli akademickich biorących
udział w procesie kształcenia poprzez ich udział w
specjalistycznych szkoleniach, uzupełnienie treści kształcenia
obejmie również opracowanie i wydanie w formie skryptów
materiałów dydaktycznych wykorzystywanych przez studentów. |
|
Zadanie 3.
Podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej - przeszkolenie
instruktorów etatowych szkolenia ogólnego FI(A) do poziomu
instruktorów szkolenia do IR(A) oraz MEP(L)
Jest to
podwyższenie kwalifikacji instruktorów do poziomu
umożliwiającego szkolenie studentów na najbardziej zaawansowanym
etapie, jakim są loty na samolotach wielosilnikowych i wg
wskazań przyrządów. Przepisy wymagają od kandydata nalotu (loty
doskonalące) w wysokości 200 godzin wg wskazań przyrządów w tym
30 godz. na samolotach wielosilnikowych. Nalot taki każdy
instruktor musi wykonać samodzielnie (obecnie instruktorzy
posiadają po ok. 50 godz. wymaganego nalotu). Po zdobyciu nalotu
kandydat przechodzi szkolenie teoretyczne (10 godz.) i
praktyczne: po 5 godz. na samolocie i na symulatorze lotów w
obecności uznanego instruktora, a następnie zdaje egzamin
praktyczny na samolocie przed egzaminatorem wyznaczonym przez
Władzę Lotniczą. Planuje się przeszkolenie 6 instruktorów. |
|
Zadanie 4.
Podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej - szkolenie
instruktorskie FI(A)
Jest to szkolenie
teoretyczne i praktyczne kandydatów do uzyskania uprawnienia
instruktora szkolenia ogólnego FI(A). Teoria obejmuje 50 godz.
wykładów, dopiero po ich zakończeniu i pozytywnym zdaniu
egzaminu częściowego kursant jest dopuszczony do lotów
metodycznych. W ramach szkolenia praktycznego odbywa 30 godzin
lotów metodycznych z instruktorem szkolenia instruktorów. Po
przejściu pełnego szkolenia (wykłady oraz loty metodyczne)
kursant przystępuje do egzaminu składającego się z (1 godz.
egzamin na symulatorze lotów i 2 godz. lotu samolotem w
obecności egzaminatora). Pozytywne zaliczenie egzaminu skutkuje
wpisem do licencji nowych uprawnień. Planuje się przeszkolenie 8
instruktorów. |
|
Zadanie 5.
Organizacja szkoleń instruktorów w wiodącym zagranicznym
ośrodku szkolenia kadr lotniczych - Uniwersytet w Cranfield/Wlk.Brytania
Zadanie zmierza do
nawiązania współpracy z wiodącym centrum szkolenia w Europie
jakim jest Uniwersytet w Cranfield, który praktycznie wyznacza
standardy szkolenia pilotów wszystkich specjalności. Pierwszym
krokiem do nawiązania współpracy ma być możliwość wysłania
własnych pracowników na specjalistyczne kursy organizowane przez
brytyjski uniwersytet z zakresu aeronautyki. Nawiązanie
współpracy wpłynie korzystnie na rozwój OKL PRz, a przeszkolenie
kadry w wybranych zagadnieniach przełoży się na jakość i zakres
treści kształcenia przekazywanych studentom kierunku „lotnictwo
i kosmonautyka”. |
|
Zadanie 6.
Promocja Projektu
Będzie realizowana
poprzez reklamę w mediach (prasa, internet), poprzez
przygotowanie plakatów, ulotek informacyjno-rekrutacyjnych i
innych drobnych elementów reklamowych pozwalających zaznaczyć i
zaprezentować realizację projektu na imprezach
informacyjno-edukacyjnych prowadzonych przez Uczelnie lub przy
uczestnictwie PRz. |
|
|
|
|