Opis projektu
Działania
Kontakt
Aktualności
 


 
 
   

 

Projekt POKL.04.01.01-00-110/09
Podkarpackie Skrzydła – program rozwoju kierunku lotniczego na Politechnice Rzeszowskiej
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Działania


Zadanie 1.
Zarządzanie i realizacja projektu
.

 

Zadanie 2.
Dostosowanie programu studiów II stopnia na kierunku "lotnictwo i kosmonautyka" do potrzeb rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy

Zadanie obejmuje przygotowanie i realizację programu studiów i treści kształcenia na dziennych studiach II stopnia specjalność„pilotaż”. Dostosowanie programu nauczania studentów do wymagań rynku pracy nastąpi poprzez: włączenie do procesu kształcenia rozwiązań stosowanych przez wiodące firmy działające na rynku lotniczym, kształcenie wysoko wyspecjalizowanych specjalistów z dziedziny pilotażu, przystosowanych i przygotowanych do zdobywania kolejnych oficjalnie uznawanych uprawnień licencyjnych, nastąpi podniesienie kwalifikacji nauczycieli akademickich biorących udział w procesie kształcenia poprzez ich udział w specjalistycznych szkoleniach, uzupełnienie treści kształcenia obejmie również opracowanie i wydanie w formie skryptów materiałów dydaktycznych wykorzystywanych przez studentów.


 

Zadanie 3.
Podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej - przeszkolenie instruktorów etatowych szkolenia ogólnego FI(A) do poziomu instruktorów szkolenia do IR(A) oraz MEP(L)

Jest to podwyższenie kwalifikacji instruktorów do poziomu umożliwiającego szkolenie studentów na najbardziej zaawansowanym etapie, jakim są loty na samolotach wielosilnikowych i wg wskazań przyrządów. Przepisy wymagają od kandydata nalotu (loty doskonalące) w wysokości 200 godzin wg wskazań przyrządów w tym 30 godz. na samolotach wielosilnikowych. Nalot taki każdy instruktor musi wykonać samodzielnie (obecnie instruktorzy posiadają po ok. 50 godz. wymaganego nalotu). Po zdobyciu nalotu kandydat przechodzi szkolenie teoretyczne (10 godz.) i praktyczne: po 5 godz. na samolocie i na symulatorze lotów w obecności uznanego instruktora, a następnie zdaje egzamin praktyczny na samolocie przed egzaminatorem wyznaczonym przez Władzę Lotniczą. Planuje się przeszkolenie 6 instruktorów.


 

Zadanie 4.
Podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej - szkolenie instruktorskie FI(A)

Jest to szkolenie teoretyczne i praktyczne kandydatów do uzyskania uprawnienia instruktora szkolenia ogólnego FI(A). Teoria obejmuje 50 godz. wykładów, dopiero po ich zakończeniu i pozytywnym zdaniu egzaminu częściowego kursant jest dopuszczony do lotów metodycznych. W ramach szkolenia praktycznego odbywa 30 godzin lotów metodycznych z instruktorem szkolenia instruktorów. Po przejściu pełnego szkolenia (wykłady oraz loty metodyczne) kursant przystępuje do egzaminu składającego się z (1 godz. egzamin na symulatorze lotów i 2 godz. lotu samolotem w obecności egzaminatora). Pozytywne zaliczenie egzaminu skutkuje wpisem do licencji nowych uprawnień. Planuje się przeszkolenie 8 instruktorów.


 

Zadanie 5.
Organizacja szkoleń instruktorów w wiodącym zagranicznym ośrodku szkolenia kadr lotniczych - Uniwersytet w Cranfield/Wlk.Brytania

Zadanie zmierza do nawiązania współpracy z wiodącym centrum szkolenia w Europie jakim jest Uniwersytet w Cranfield, który praktycznie wyznacza standardy szkolenia pilotów wszystkich specjalności. Pierwszym krokiem do nawiązania współpracy ma być możliwość wysłania własnych pracowników na specjalistyczne kursy organizowane przez brytyjski uniwersytet z zakresu aeronautyki. Nawiązanie współpracy wpłynie korzystnie na rozwój OKL PRz, a przeszkolenie kadry w wybranych zagadnieniach przełoży się na jakość i zakres treści kształcenia przekazywanych studentom kierunku „lotnictwo i kosmonautyka”.


 

Zadanie 6.
Promocja Projektu

Będzie realizowana poprzez reklamę w mediach (prasa, internet), poprzez przygotowanie plakatów, ulotek informacyjno-rekrutacyjnych i innych drobnych elementów reklamowych pozwalających zaznaczyć i zaprezentować realizację projektu na imprezach informacyjno-edukacyjnych prowadzonych przez Uczelnie lub przy uczestnictwie PRz.


 
 

        

administrator

 realizacja