I. Informacje ogólne
Lotnisko Rzeszów EPRJ zarządzane jest przez Ośrodek
Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. Lotnisko
służy głównie studentom oraz kadrze instruktorskiej do
praktycznej nauki pilotażu.
Lotnisko posiada Instrukcję Operacyjną Lotniska zatwierdzoną
przez Urząd Lotnictwa Cywilnego w dniu 21.11.2013 r.
Oświetlenie nawigacyjne zostało wpisane do Rejestru
Lotniczych Urządzeń Naziemnych na podstawie decyzji
Urzędu
Lotnictwa Cywilnego
w dniu 08.04.2014 r.
Lotnisko posiada status użytku wyłącznego z przeznaczeniem
do wykonywania lotów VFR
w dzień i w nocy. Przeznaczone jest dla lotnictwa
ogólnego (General Aviation) i zlokalizowane jest
w strefie kontrolowanej (CTR) lotniska Rzeszów – Jasionka EPRZ w
przestrzeni powietrznej klasy „C”.
Lotnisko Rzeszów EPRJ jest czynne cały rok, ograniczenia
dotyczące dostępności lotniska publikowane są w depeszach
typu NOTAM.
II. Infrastruktura lotniskowa
Lotnisko posiada dwie drogi startowe: |
|
1.
Droga startowa DS1 o nawierzchni utwardzonej asfalto-betonowej, posiada przekrój dwuspadowy tzw. daszkowy
ułatwiający szybki odpływ wody.
Wymiary nawierzchni DS1 to
900 m x 30 m.
Droga startowa wyposażona jest w oświetlenie
nawigacyjne składające się z lamp krawędziowych oraz lamp progu i
końca pasa. DS1 posiada również oznakowanie poziome i pionowe.
Płyta przed hangarowa połączona jest z DS1 drogą kołowania
DK-H. Wskaźnik nośności dla nawierzchni DS1, DK-H, płyty
przedhangarowej - 37/F/B/W/T. |
2.
Droga startowa DS2 o nawierzchni trawiastej i wymiarach
746 m x 50 m. |
Z uwagi na fakt, iż lotnisko Rzeszów EPRJ zlokalizowane jest
w CTR lotniska Rzeszów Jasionka EPRZ, każdy przylot / odlot
na / z lotnisko/a Rzeszów EPRJ wymaga złożenia
i akceptacji Planu Lotu (ATC FLIGHT PLAN),
takiego jak dla lotniska
kontrolowanego Rzeszów Jasionka EPRZ.
Każda operacja startu
/ lądowania wymaga zgody (zezwolenia) Służby Kontroli Ruchu Lotniczego
Lotniska Rzeszów Jasionka EPRZ (Rzeszów TOWER) pracującej na
częstotliwości 126.800 MHz.
Każdorazowo przy zamiarze wykonywania lotów z części
lotniska Rzeszów EPRJ
o nawierzchni naturalnej należy jednoznacznie zaznaczyć to w
korespondencji z TWR EPRZ. W związku z powyższym należy za
każdym razem używać określeń odpowiednio:
- „pas 08 trawa (grass)” lub
- „pas 26 trawa (grass)”.
Zgłoszenie „pas 08” lub „pas 26” będzie rozumiane jako odnoszące się do
drogi startowej utwardzonej.
TWR RZESZÓW nie odpowiada za technikę wykonania startu i
lądowania na drodze startowej naturalnej oraz drodze
startowej o nawierzchni sztucznej lotniska Rzeszów EPRJ. W
lotach szkolnych w których wymagany jest nadzór
instruktorski, nadzór ten dla swoich statków powietrznych
zapewniają użytkownicy tych statków. W lotach nie
wymagających nadzoru instruktorskiego odpowiedzialność za
bezpieczeństwo wykonania tych manewrów ponoszą dowódcy
statków powietrznych wykonujących te operacje.
Współrzędne ARP wg WGS-84 |
N
50°06’14.99’’
E
022°02’49.40’’ |
Wzniesienie (elewacja) lotniska ARP |
196.00 m n.p.m. (649 ft) |
Najwyższy
punkt pola wzlotów |
199.75 m n.p.m. (655 ft) |
Współrzędne progów wg WGS-84 w przypadku drogi startowej o
nawierzchni sztucznej
Próg pasa |
Długość geograficzna |
Szerokość geograficzna |
Wzniesienie progów
[m] AMSL |
08 |
022°02’27’’ E |
50°06’15’’ N |
197,99 |
26 |
022°03’12’’ E |
50°06’15’’ N |
196,06 |
III. Kontrola i monitoring infrastruktury lotniskowej
Lotnisko w dniach pracy Zarządzającego jest kontrolowane
poprzez prowadzenie inspekcji nawierzchni lotniskowych w
celu wykrycia uszkodzeń, zanieczyszczeń i innych zagrożeń
dla ruchu. Przeprowadzane jest również sprawdzanie
poprawności funkcjonowania oświetlenia nawigacyjnego wraz z
pięciostopniową regulacją intensywności.
IV. Bezpieczeństwo i ochrona lotniska
Lotnisko posiada opracowany „Plan działania w sytuacjach
zagrożenia lotniska Rzeszów (EPRJ)”, który określa procedury
ochrony przeciwpożarowej oraz prowadzenia działań
ratowniczych.
Lotnisko objęte jest „Programem Ochrony Lotniska” i systemem przepustkowym zgodnie,
z którym m.in. wydawane są odpowiednie przepustki
upoważniające do poruszania się na terenie lotniska.
Lotnisko objęte jest całodobową ochrona oraz elektronicznym
systemem dostępu i monitoringiem telewizji przemysłowej CCTV.
V. Dostępność lotniska
Lotnisko Rzeszów EPRJ dostępne po uzyskaniu zgody
zarządzającego. O zgodę należy zwrócić się minimum 24
godziny przed planowaną operacją lotniczą w dniach pracy
zarządzającego. Uzyskanie zgody nie dotyczy użytkownika
wpisanego do INOP tj. Aeroklubu Rzeszowskiego.
Zarządzający Lotniskiem Rzeszów EPRJ (tj. Ośrodek Kształcenia
Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej) pracuje w godzinach od
7:00 do godz. 15:00 od poniedziałku do piątku
z wyłączeniem Świąt i dni wolnych ustawowo lub ustalonych
przez wewnętrzne przepisy. Dni pracy za zgodą OKL PRz mogą
zostać zmienione, a godziny pracy mogą zostać wydłużone ze
względu na specyfikę prowadzonej działalności szkoleniowej
w OKL PRz.
Kontakt w sprawie dostępności lotniska można uzyskać pod nr tel.:
+48 17 743 27 07,
+48 798 727 044,
lub drogą elektroniczną:
|